Hos Vesterbo Børnehave lægger vi stor vægt på at skabe et miljø, hvor hvert barn kan føle sig tryg og udvikle sig optimalt. Vores pædagogiske tilgang er baseret på en dyb respekt for hvert barns unikke egenskaber og potentiale. Vi tror på, at hvert barn er fyldt med ressourcer, og vi stræber efter at fremhæve og støtte disse styrker i stedet for at fokusere på udfordringer. Denne tilgang giver børnene mulighed for at blomstre og trives i et positivt og støttende miljø.
Vi anerkender, at børn lærer effektivt gennem observation og efterligning. Derfor opmuntrer vi ældre børn til at være positive rollemodeller for de yngre. Denne praksis fremmer ikke kun samarbejde og fællesskab blandt børnene, men skaber også en kultur af læring og støtte, hvor børnene inspirerer hinanden.
En vigtig del af vores arbejde er at hjælpe børnene med at forstå deres egne og andres følelser og hensigter. Vi bruger sprog til at sætte ord på oplevelser og følelser, hvilket styrker børnenes empati og sociale kompetencer. For eksempel kan vi sige: "Jeg kan se, du er vred, fordi du ikke fik legetøjet." Denne tilgang hjælper børnene med at navigere i deres sociale verden og opbygge sunde relationer.
For at sikre en tæt relation mellem barn og voksen arbejder vi i mindre grupper, hvor hver gruppe har en fast voksen tilknyttet. Dette skaber et roligt og fokuseret læringsmiljø, hvor børnene føler sig set og hørt. Vi giver enkle og konkrete anvisninger, som for eksempel at sige "Lad os hænge jakkerne på knagen" i stedet for at sige "Lad være med at smide jakkerne på gulvet." Dette gør det lettere for børnene at forstå, hvad der forventes af dem og hjælper dem med at navigere deres dagligdag.
Som en natur- og bevægelsesinstitution integrerer vi leg og fysisk aktivitet i naturen i vores daglige aktiviteter. Vi mener, at aktiv leg og udforskning af naturen er afgørende for børns udvikling, nysgerrighed og motoriske færdigheder. Ved at være ude hver dag giver vi børnene mulighed for at lære gennem praktisk erfaring og styrke deres forbindelse til verden omkring dem.